
Değerli müvekkillerimiz,
Dünya genelinde yaşanan Koronovirüs (Covid-19) salgını riski nedeniyle, hukuki soru ve sorunlarınız için mobil ve online iletişim kanallarımızı kullanmanızı öneririz.
Hasta hakları; kişinin, tıbbi yardım ve destek ihtiyacının, sağlık kuruluşları ve çalışanları tarafından gerçekleştirilmesi sürecindeki, tüm haklarını ifade eder. Devletin, vatandaşlarının yaşamlarını ve sağlıklarını korumaya yönelik olarak pozitif yükümlülükleri bulunmaktadır. Bu doğrultuda, hasta haklarını tek bir yasal düzenleme altında toplayan Hasta Hakları Yönetmeliği 1998 yılında yürürlüğe girmiştir. Hasta Hakları Yönetmeliği’nde; hastanın bilgilendirilmesi, hastanın tıbbi muayeneye göstereceği rıza, hastanın uyması gereken kurallar gibi hususlar düzenlenmiştir.
Yazı İçeriği
1. Hasta Hakları Nedir?
2. Yönetmelikte Sayılan Hasta Hakları Nelerdir?
3. Hasta Haklarına Uyulmaması Halinde Ne Yapılmalıdır?
Hasta hakları; kişinin, tıbbi yardım ve destek ihtiyacının, sağlık kuruluşları ve çalışanları tarafından gerçekleştirilmesi sürecindeki, tüm haklarını ifade etmekte olup;
1998 tarihli Hasta Hakları Yönetmeliği’nde hasta haklarının tanımı şu şekilde yapılmıştır:
“Sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin, sırf insan olmaları sebebiyle sahip bulundukları ve T.C. Anayasası, Milletlerarası Anlaşmalar, Kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan haklarını ifade eder.”
Sağlık Hizmetlerinden Faydalanma Hakkı
Yönetmeliğin 6 ila 14. maddelerini içeren 2. bölümü, hasta haklarının temeli olan “Sağlık Hizmetinden Faydalanma Hakkı”na ayrılmıştır.
Aşağıdaki listede yer alan hakların tamamı, sağlık hizmetinden faydalanma hakkının birer parçasıdır.
Sağlık Durumu ile İlgili Bilgi Alma Hakkı
Yönetmeliğin 15 ila 20. maddelerinden oluşan üçüncü bölümü, hastanın bir diğer temel hakkı olarak “Sağlık Durumu ile İlgili Bilgi Alma Hakkı”na ayrılmıştır. Bu bölümde, hastaya yapılması gereken bilgilendirmenin kapsamından, kendine ait tıbbi kayıtları inceleme yahut düzeltilmesini isteme ve hatta, kendisi dışındaki kimseye bilgi verilmesini yasaklama hakkı düzenlenmiştir. Keza, hastaya bilgi verilirken uyulması gereken usul ile bilgi verilmesi vaiz olmayan veya tedbir alınması gereken hususlar da Yönetmeliğin 18. ve 19. maddelerinde yer bulmuştur. Buna göre, bilgi, mümkün olduğunca sade şekilde, tereddüt ve şüpheye yer verilmeden, hastanın sosyal ve kültürel düzeyine uygun olarak anlayabileceği şekilde verilmelidir.
Hastanın Mahremiyetine Saygı Gösterilmesi Hakkı
Yönetmeliğin “Hasta Haklarının Korunması” başlıklı dördüncü bölümünün altında, birden fazla hasta hakkına ilişkin yasal düzenlemeler bulunmaktadır. Bunlardan ilki, “Mahremiyete Saygı Gösterilmesi” başlıklı 21. maddede yer bulan hastanın mahremiyetine saygı gösterilmesi hakkıdır. Bu düzenlemeye göre, aşağıdaki durumların tamamı, hastanın mahremiyeti kapsamında değerlendirildiği gibi, hastanın vefatı halinde dahi mahremiyeti korunmaya devam edilmelidir.
Rıza Olmaksızın Tıbbi Muayeneye Tabi Tutulmama Hakkı
Yönetmeliğin “Hasta Haklarının Korunması” başlıklı dördüncü bölümünde yer alan 22. maddede, hastanın rıza olmaksızın tıbbi muayeneye tabi tutulmama hakkı düzenlenmektedir. Anayasamızla koruma altına alınan vücut dokunulmazlığı hakkının bir yansıması olarak, kişi, kendi bedenini konu alan tıbbi müdahaleler hakkında karar verme hakkına sahiptir. Bunun istisnası ise, Yönetmeliğin 22. maddesinin 2. ve 3. fıkrasında aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.
Hasta Hakları Yönetmeliği Madde 22/2 –
“Bir suç işlediği veya buna iştirak ettiği şüphesi altında bulunan kişinin işlediği suçun muhtemel delillerinin, kendisinin veya mağdurun vücudunda olduğu düşünülen hallerde; bu delillerin ortaya çıkarılması için sanığın veya mağdurun tıbbi ameliyeye tabi tutulması, hakimin kararına bağlıdır. Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde bu ameliye, cumhuriyet savcısının talebi üzerine yapılabilir”
Bilgilerin Gizli Tutulmasını İsteme Hakkı
Yönetmeliğin “Hasta Haklarının Korunması” başlıklı dördüncü bölümünde yer alan 23. maddede, bilgilerin gizli tutulması hakkı düzenlenmektedir. Bu yasal düzenlemelere göre, kişiye sağlık hizmeti verilmesi sebebiyle edinilen bilgilerin, kanun ile zorunlu tutulan haller dışında ifşa edilmesi yasaklanmıştır. Araştırma ve eğitim için yapılan araştırmalarda dahi, hastanın kimlik bilgilerinin açıklanması ancak ve ancak kendi rızasına bağlanmıştır.
Kişilik haklarından bütünüyle vazgeçilmesi, bu hakların başkalarına devri veya aşırı şekilde sınırlanması neticesini doğuran hallerde, hastanın rızasıyla olsa bile, ifşa edenin hukuki sorumluluğu geçerlidir. Keza, hukuki ve ahlaki yönden geçerli ve haklı bir sebebe dayanmaksızın hastaya zarar verme ihtimali bulunan bilgiyi ifşa edenlerin hukuki ve cezai sorumluluğunun doğacağı düzenlenmiştir.
Güvenliğin Sağlanmasını İsteme Hakkı
Yönetmeliğin “Diğer Haklar” başlıklı yedinci bölümünde yer alan 37. maddede, bilgilerin gizli tutulması hakkı düzenlenmektedir. Buna göre, sağlık hizmeti sağlayan yerlerde emniyet içinde olmak ve bunu istemek, herkes için yasal bir haktır. Bu bağlamda, sağlık hizmeti sağlayan yerler, hem hastaların hem de yakınlarının güvenliklerini sağlamak için gerekli tedbirleri almakla mükellef tutulmuştur.
Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme ve Dini Hizmetlerden Faydalanma Hakkı
Yönetmeliğin “Diğer Haklar” başlıklı yedinci bölümünde yer alan 38. maddede, dini vecibeleri yerine getirebilme ve dini hizmetlerden faydalanma hakkı düzenlenmektedir. Buna göre, sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlar, hastaların dini gereksinimlerini karşılamak için, imkanları ölçüsünde hizmet sunmalıdırlar.
İnsani Değerlere Saygı Gösterilmesini İsteme Hakkı
Yönetmeliğin “Diğer Haklar” başlıklı yedinci bölümünde yer alan 39. maddede, insani değerlere saygı gösterilmesini isteme hakkı düzenlenmektedir. Buna göre, herkes, insan onuruna yakışır şartlarda, kişilik değerlerine uygun şekilde ve ortamda sağlık hizmetinden yararlanabilmelidir. Maddenin devam eden fıkralarında, bu hakkın ne şekilde sağlanması gerektiği detaylı bir şekilde düzenlenmiştir.
Hasta Hakları Yönetmeliği Madde 39 –
Müracaat, Şikayet ve Dava Hakkı
Yönetmeliğin sekizinci bölümünde yer alan 42. maddede, hakları ihlal edilen hastaya ve ilgililerine, mevzuat çerçevesinde müracaat, şikayet ve dava hakkın tanındığına ilişkin hak düzenlenmiştir.
Sağlık kuruluşu veya sağlık personellerince hasta haklarının uygulanmaması ya da eksik veya yanlış uygulanması halinde öncelikle hastanedeki Hasta İletişim Birimine başvuru yapılması gerekmektedir.
Hasta Hakları Yönetmeliği madde 42 gereği, hasta haklarının uygulanması amacıyla sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde Hasta İletişim Birimleri oluşturulmuştur.
Hasta ya da hasta yakını olarak,
Hasta İletişim Birimi, yukarıda bahsi geçen başvuru üzerine;
Yönetmelik gereği, il sağlık müdürlükleri; sağlık kuruluşlarından gelen başvuruları değerlendirmek, karara bağlamak, öneri sunmak ve düzeltici işlemleri belirlemek üzere bünyesinde Hasta Hakları Kurulu oluşturur.
Önemle belirtmek isteriz ki;
Değerli müvekkillerimiz,
Dünya genelinde yaşanan Koronovirüs (Covid-19) salgını riski nedeniyle, hukuki soru ve sorunlarınız için mobil ve online iletişim kanallarımızı kullanmanızı öneririz.
KİŞİSEL VERİLERİN İŞLENMESİ HAKKINDA
“AYDINLATMA METNİ”
İnternet sitemizi kullanmanız dolayısıyla, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) başta olmak üzere yürürlükteki mevzuat kapsamında birtakım verilerinizin toplanması, saklanması, işlenmesi, aktarılması ve KVKK kapsamına dahil başkaca işlemlerin detayı ve amacı hakkında, veri sorumlusu olarak sizleri bilgilendirmek isteriz.
Genel Bilgiler
İlgili mevzuata göre, “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgidir. “Özel nitelikli kişisel veri” ise kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileridir. İşbu Aydınlatma Metninde, özel ve/veya genel nitelikli olma ayrımı yapılmaksızın, her neviden veri için “Kişisel Veri” ifadesi kullanılacak olup durumun gereğine göre özel nitelikli kişisel verilerin de bu ifade kapsamına dahil edilebileceğini belirtmek isteriz. Keza, internet sitemizi kullanırken size daha efektif hizmet sağlayabilmek adına çerezler, web işaretçileri ve benzeri uygulamaları da kullanabilmekteyiz. Çerez kullanımının durdurulmasını tarayıcı ayarlarınızı değiştirerek her zaman sağlayabilirsiniz. Çerez kullanımının durdurulması, internet sitemizdeki bazı fonksiyonların kullanımını sınırlandırabilecektir.
Kişisel veriler toplandıktan sonra silme, yok etme ya da anonim hale getirme işlemlerine kadar olan süreçte gerçekleştirilen elde etme, kaydetme, depolama, muhafaza etme, değiştirme, yeniden düzenleme, açıklama, aktarılma, sınıflandırılma ya da kullanılmasını engelleme ve sair kapsamda veriler üzerinden gerçekleştirilen her türlü işlem ise KVKK kapsamında “kişisel verilerin işlenmesi“ olarak değerlendirilmektedir.
Kişisel veri veya özel nitelikli kişisel veri tanımına uygun bilgilerinizi Kulaçoğlu Hukuk Bürosu (Veri Sorumlusu) olarak bizimle paylaşmanız durumunda, onay kutucuğunu işaretleyerek bu verilerinizin işlenmesi için açık rıza verdiğinizi belirtmek isteriz.
Kişisel Verilerin Toplanması ve Hukuki Sebepleri
İnternet sitemizi kullanırken birtakım kişisel verilerinizi, Veri Sorumlusu sıfatımız ile bizimle paylaşmanızı talep edebilmekteyiz. İşbu kişisel verileriniz fiziksel olarak sözlü veya yazılı şekilde toplanabileceği gibi, elektronik ortamda da toplanabilir. Keza, kişisel verileriniz, Veri Sorumlusu sıfatıyla doğrudan tarafımızca toplanabileceği gibi, Veri Sorumlusu adına veri işleyen gerçek veya tüzel kişiler tarafından veya ifa ettiğimiz iş ve hizmetin bir gereği olarak destek aldığımız ulusal/uluslararası kişi ve kuruluşlar ile diğer 3.kişiler tarafından, sayılanlarla sınırlı olmamak üzere, internet sitemiz, blog mesajları, iletişim formları, iş/staj ve sair başvuru formları, bilgi formları, video konferans ve/veya online hukuki danışmanlık hizmeti esnasında kaydedilebilen ses ve/veya video kayıtları, telefon görüşmesi ve/veya telekonferans esnasında kaydedilebilen ses kayıtları, kısa mesajlar, WhatsApp, sosyal medya vs kanallarıyla gerçekleştirilenler başta olmak üzere her türlü iletişim kanalları aracılığı ile toplanabilmektedir. Bu verileriniz elektronik ya da internet tabanlı araçlar ve sair vasıtalar kullanılarak otomatik yöntemlerle elde edilebildiği gibi, tarafımıza sunduğunuz formlar, sözleşmeler, bildirimler, adli veya idari merci kararları gibi yöntemlerle de elde edilebilmektedir.
Kişisel Verilerin İşlenme Amacı ve Aktarımı
Kişisel verileriniz, yürürlükteki ilgili mevzuat uyarınca, hukuka, iyi niyet ve dürüstlük kurallarına uygun, doğru ve güncel olarak, belirli, açık ve meşru amaçlarla ve bu amaçlarla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olarak işlenmekte olup ilgili mevzuatta öngörülen ve işlendikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilmektedir.
KVKK uyarınca, Veri Sorumlusu olarak bizimle paylaşmış olduğunuz kişisel verileriniz, yerine getirmekte olduğumuz her türlü hizmet ve faaliyet amaçlarımız ile gerektiğinde işe/staja alım süreçleriyle bağlantılı ve ölçülü olarak söz konusu hizmetlerden faydalanmanız, hak ve menfaatlerinizin korunması ve sair amaçlar ile KVKK ve yasal düzenlemelere uygun olarak işlenebilecek, hizmetlerimiz kapsamında ve ilgili mevzuata uygun olarak UYAP sistemi başta olmak üzere, adli, idari vb. kurumlara ve/veya yetkili kıldıkları kişi ya da merciler ile somut olayın şartlarına göre yurtdışında olup olmamasından bağımsız olarak ilgili üçüncü kişi ve kurumlara aktarılabilecek ve ilgili mevzuatta belirlenen süreler boyunca saklanıp gerekli işlemlere tabi tutulabilecektir.
Ağ Sunucusu Veri Günlüğü
İnternet sitemize giriş yapmanızın kaçınılmaz bir sonucu olarak, veri günlüğü olarak tanımlanan ve aşağıda listelenmiş olan verileriniz, ağ tarayıcınız tarafından internet sunucumuza otomatik olarak aktarılmakta ve onayınız aranmaksızın veri günlüğü kayıtlarına kaydedilmektedir:
Veri günlüğü internet sitemizin sizin için daha kullanışlı hale getirilebilmesi amacıyla istatistiki bilgi sağlamak için kullanılmakta olup, takiben derhal silinir.
Kişisel Verilerin Güvenliğinin Sağlanması İçin Alınan Tedbirler
6698 Sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanun’un ilgili maddesine uygun olarak, kişisel veri güvenliğinizin sağlanması için hukuka aykırı olarak işlenmelerini ve erişilmelerini önlemek ve muhafazalarının sağlamak amacıyla gerekli teknik ve idari tedbirler Veri Sorumlusu olarak tarafımızca alınmaktadır.
Veri Sahibinin Hakları
Kişisel veri sahipleri KVKK uyarınca aşağıda yer alan haklara sahiptir:
Yukarıda belirtilen hakların kullanımıyla veya genel olarak Aydınlatma Metnimizle alakalı daha detaylı bilgi talepleriniz için “İletişim” sayfamızdan ulaşılabileceğiniz “İletişim Formu” aracılığıyla veya ıslak imzalı olarak “Esentepe Mah. Eser İş Merkezi B Blok Kat:8 No:63 Şişli/İstanbul/Türkiye” adresine ulaştırmanız ya da info@kulacoglu.av.tr e-posta adresine konu kısmında “Kişisel Veri Bilgi Talebi” ifadesi ile iletebilirsiniz.
Kişisel veri sahipleri olarak, haklarınıza ilişkin taleplerinizi Kulaçoğlu Hukuk Bürosu’na yukarıdaki şekillerde iletmeniz durumunda talebiniz, niteliğine göre en kısa sürede sonuçlandıracaktır. İlgili işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi durumunda, Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nca belirlenen tarifedeki ücret, Kulaçoğlu Hukuk Bürosu olarak tarafınızdan tahsil edilecektir.