Vergi uyuşmazlıklarında uzlaşma tabirinin tanımı yerleşik Danıştay kararlarında yer alan ifadeler baz alınarak yapılabilir. Buna göre vergi uyuşmazlıklarında uzlaşma, mükellefler ya da adlarına ceza kesilenler ile vergi dairesi arasında, vergi kanunlarının uygulanması nedeniyle doğan uyuşmazlıkların, karşılıklı görüşme yolu ile çözüme kavuşturulmasıdır.
Uzlaşma yolunda uyuşmazlık, ödenecek olan vergi ve ceza miktarı üzerinde mutabakat sağlanması suretiyle daha başlangıçta ortadan kaldırılmaktadır. Böylece yargısal yol ve usullerin uygulanmasına gerek kalmamaktadır.
Yazı İçeriği
1. Tarhiyat Öncesi Ve Tarhiyat Sonrası Uzlaşma
2. Uzlaşmanın Konusu ve Kapsamı
3. Uzlaşma Başvurusu ve Uzlaşmanın Şekli
4. Uzlaşma Görüşmelerinin Ertelenmesi / Komisyonun Toplanamaması
5. Uzlaşmanın Kesinliği
6. Uzlaşma ve Cezalarda İndirim
7. Uzlaşılan Vergilerde Gecikme Faizi
8. Ödeme Zamanı
9. Sıkça Sorulan Sorular
Bir tarafta mükellefin, diğer tarafta ise idarenin olduğu uzlaşma sürecinde, tarafların özgür iradelerinin karşılıklı olarak örtüşmesi nihayetinde bir sözleşme ilişkisi bulunduğu kabul edilebilir. Ancak bu sözleşme ilişkisinin karşı tarafında yer alan idari otorite gereği uzlaşma, bilindik özel hukuk sözleşmelerinden farklılıklar içeren bazı özel düzenlemelere sahiptir. Uzlaşma temelde tarhiyat öncesi ve tarhiyat sonrası olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Uzlaşma başvurusunun geçerliliği için, vergi ve ceza ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihini takip eden günden itibaren otuz gün içinde, talepte bulunulması gerekmektedir. Uzlaşma görüşmelerinin başarıyla sonuçlanması halinde, komisyonca uzlaşılan hususları içeren bir tutanak tanzim edilir. Bahsi geçen bu uzlaşma tutanağı kesin niteliktedir.
1. Tarhiyat Öncesi Ve Tarhiyat Sonrası Uzlaşma
Uzlaşma temelde, tarhiyat öncesi ve tarhiyat sonrası olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Uygulamada uzlaşma olarak ifade edilen durum, genellikle tarhiyat sonrası uzlaşmadır. Tarhiyat öncesi uzlaşma ise, kanuna daha sonradan eklenmiş olup uygulanacağı haller sınırlı tutulmuştur.
Tarhiyat sonrası uzlaşmada mükellef, tarhiyatı yapılan vergi ve ceza ihbarnamesinin kendisine tebliği tarihinden itibaren uzlaşma yoluna başvurabilir.
Tarhiyat öncesi uzlaşmada ise, vergi incelemesinin başlangıcından itibaren, incelemeye dair son tutanağın düzenlenmesine kadar her zaman, hakkında vergi incelemesi yapılan kişi tarafından uzlaşma talebinde bulunulabilir.
Bu yazımızda, “tarhiyat sonrası uzlaşma” esas alınarak açıklamalarda bulunulacaktır.
Konuyla ilgili olarak “Vergi Uyuşmazlıklarında Pişmanlık ve Islah” isimli yazımızı inceleyebilirsiniz.
2. Uzlaşmanın Konusu ve Kapsamı
İkmalen, re’sen veya idarece tarh edilen vergiler ile (kaçakçılık suçu gibi birtakım istisnalar hariç olmak üzere) bunlara ilişkin cezaların tahakkukunda vergi ziyaına sebebiyet verilmesi halinde uzlaşma yolu gündeme gelebilecektir. Bu halde mükellef tarafından, aşağıdaki durumların biri veya birkaçının varlığı ileri sürülerek, uzlaşma yoluna başvurulabilir:
- Kanun hükümlerine yeterince nüfuz edilememesinden ötürü vergi ziyaına sebebiyet verilmesi,
- Vergi Usul Kanunu’nun 369. Maddede düzenlenen yanılmadan kaynaklanması,
- Vergi Usul Kanunu’nun 116, 117, 118. Maddelerinde yazılı vergi hataları ile bunun dışında her türlü maddi hatanın bulunması,
- Yargı kararları ile idarenin ihtilaf konusu olayda görüş farklılığının olması
3. Uzlaşma Başvurusu ve Uzlaşmanın Şekli
zlaşma başvurusunun geçerliliği için, vergi ve ceza ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihini takip eden günden itibaren otuz gün içinde, talepte bulunulması gerekmektedir.
Uzlaşma talebi; yetki sınırları dâhilinde, Vergi Dairesi Başkanlığı bulunan yerlerde Vergi Dairesi Uzlaşma Komisyonu’na, Vergi Dairesi Başkanlığı bulunmayan yerlerde Defterdarlık Uzlaşma Komisyonu’na yapılabilir. Mükellef tarafından bizzat ya da resmi vekâletini haiz vekili tarafından verilecek dilekçe ile uzlaşma başvurusu yapılabileceği gibi, başvuru dilekçesinin taahhütlü posta yolu ile gönderilmesi de mümkündür.
Başvurunun süresi içerisinde yetkili komisyona yapıldığının tespit edilmesi halinde, uzlaşma görüşmesinin tarihi ve saati ile yapılacağı yer mükellefe bildirilir. Bu bildirim komisyon sekretaryası tarafından ve görüşme tarihinden en az on beş gün önce yazılı şekilde yapılmalıdır. İlgili bildirimde, uzlaşma görüşmesine mükellefin bizzat katılabileceği veya resmi vekâletini haiz vekilini görevlendirebileceği de belirtilir.
Görüşme günü uzlaşma sağlanır ise, komisyon tarafından nihai teklif tutanağa bağlanır.
Dava açma süresinin son günü akşamına kadar, komisyonun nihai teklifinin kabul edildiğine dair mükellef tarafından vergi dairesine dilekçe verilmesi gerekmektedir. Kabul dilekçesinin verilmesi uzlaşmanın geçerli olabilmesi ve gerekli işlemlerin tamamlanabilmesi için zorunludur.
Uzlaşmaya varılamayan vergi ve cezalar için tekrardan uzlaşma talebinde bulunulması mümkün değildir.
4. Uzlaşma Görüşmelerinin Ertelenmesi / Komisyonun Toplanamaması
Daha önceden mükellefe bildirilmiş olan uzlaşma toplantısı tarihinde, komisyonun toplanamayacağı anlaşılır ise, yeni bir uzlaşma günü belirlenir. Belirlenen bu yeni uzlaşma günü mükellefe bildirilir. Bazı hallerdeyse daha ayrıntılı inceleme ve araştırma yapılması için uzlaşma görüşmesinin ertelenmesi söz konusu olabilmektedir. Bu durumda da erteleme tutanağı düzenlenerek, belirlenen yeni uzlaşma toplantısı tarihi mükellefe bildirilir.
5. Uzlaşmanın Kesinliği
Uzlaşma görüşmelerinin başarıyla sonuçlanması halinde, komisyonca uzlaşılan hususları içeren bir tutanak tanzim edilir. Bahsi geçen bu uzlaşma tutanağı kesin nitelikte olmasının yanı sıra, tutanağa bağlanan uzlaşma konuları hakkında dava ve şikâyet yoluna başvuru mümkün değildir. Uzlaşma, uzlaşmaya taraf olan idare bakımından da kesin nitelikte olup, uzlaşılan dönem hakkında yeniden inceleme yapılarak cezalı vergi salınamaz ve yeni bir tarhiyat yapılamaz.
Bununla birlikte uzlaşmanın gerçekleşmemesi halinde, gerek mükellef gerekse idare tarafından dava yoluna gidilebilir. Bazı durumlarda, mükellefin aynı vergi ve ceza için önce dava yoluna başvurup, dava süreci başladıktan sonra bu sefer de uzlaşma talebinde bulunduğu görülebilmektedir. Bu gibi hallerde, önce uzlaşma işleminin sonuca bağlanması beklenir. Gelen sonuca göre vergi mahkemelerindeki dava süreci değişkenlik gösterebilir.
6. Uzlaşma ve Cezalarda İndirim
Açık düzenleme gereği uzlaşmadan yararlanan mükellef, cezada indirim hallerinden yararlanamaz. Bununla birlikte, mükellefin, uzlaşma tutanağı imzalanana kadar uzlaşma talebinden vazgeçtiğini beyan ederek 213 sayılı Vergi Usul Kanunu m.376’da yer alan indirim hallerinin uygulanmasını isteme hakkı mevcuttur.
Diğer taraftan, uzlaşma gerçekleşir ise, uzlaşmaya konu vergi, vergi farkı veya vergi ziyaı cezasının %75’inin kanunda belirtilen süreler içinde ödenmesi halinde uzlaşılan vergi ziyaı cezasının %25’i indirilir.
Vergi ziyaı suçu ve cezası konusuna dair daha detaylı bilgi için “Vergi Ziyaı Suçu ve Cezası” başlıklı makalemizi inceleyebilirsiniz.
7. Uzlaşılan Vergilerde Gecikme Faizi
Uzlaşmanın gerçekleşmesi halinde, uzlaşılan vergi ve vergi ziyaı cezasından ayrı olarak, tarhiyatın ilgili bulunduğu döneme ilişkin normal vade tarihinden başlamak üzere uzlaşma tutanağının imzalandığı tarihe kadar geçen süre için gecikme tazminatı istenmesi de mümkündür. Gecikme tazminatına baz alınacak faiz oranı, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun uyarınca tespit edilecektir.
8. Ödeme Zamanı
Uzlaşmanın gerçekleşmesi halinde uzlaşma konusu yapılan vergi ve cezalar;
- Uzlaşma tutanağı vergi ve cezanın ödeme zamanından önce tebliğ edilmişse kanuni ödeme zamanında,
- Uzlaşma tutanağı ödeme zamanının geçmesinden sonra tebliğ edilmişse uzlaşma tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir.
Uzlaşma gerçekleşmediği takdirde ise, vergi ve cezanın türüne göre Vergi Usul Kanununun 112. ve 368. maddeleri ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27. maddesinin 3 numaralı bendi hükmü çerçevesinde yasal süresinde ödeme yapılmalıdır.
9. Sıkça Sorulan Sorular
Mükellefin uzlaşma görüşmesine gitmemesi uzlaşmanın sağlanamaması anlamına gelecektir. Mükellef uzlaşma görüşmesine katılmadığından tarhiyat öncesi uzlaşmanın sağlanamaması halinde tarhiyat sonrası uzlaşma talep edilemez.
Uzlaşma görüşmeleri başarıyla sonuçlanırsa komisyonca uzlaşılan hususları içeren bir tutanak tanzim edilir. İlgili tutanak kesin niteliktedir. Bu nedenle tutanağa bağlanan uzlaşma konuları hakkında dava ve şikâyet yoluna başvuru mümkün değildir. Uzlaşma, uzlaşmaya taraf olan idare bakımından da kesin nitelikte olup, uzlaşılan dönem hakkında yeniden inceleme yapılarak cezalı vergi salınamaz ve yeni bir tarhiyat yapılamaz.
Uzlaşmaya konu vergi, vergi farkı veya vergi ziyaı cezasının kanunda belirtilen süreler içinde ödenmesi halinde uzlaşılan vergi ziyaı cezasının %25’i indirilir.
Uzlaşma sonucunda anlaşılan bedelin ödenmesi ile vergi borcu sona erecektir.
Bu yazı yalnızca bilgilendirme amaçlı yayımlanmış olup, tüm hakları Kulaçoğlu Hukuk Bürosu’na aittir. Vergi Hukuku mevzuatı ve özellikle de İdari Yargılama Usul Kanunu, diğer hukuk alanlarına nazaran daha ayrıntılı sayılabilecek kurallar içermekte olup, hak kaybına uğranılmaması açısından, herhangi bir işlem yapılmadan önce “Vergi Hukuku” alanında hizmet veren avukatlardan hukuki destek alınmasını tavsiye ederiz.