
Değerli müvekkillerimiz,
Dünya genelinde yaşanan Koronovirüs (Covid-19) salgını riski nedeniyle, hukuki soru ve sorunlarınız için mobil ve online iletişim kanallarımızı kullanmanızı öneririz.
“Vergi uyuşmazlıklarında uzlaşma” tabirinin, yerleşik Danıştay kararlarındaki tanımı; mükellefler ya da adlarına ceza kesilenler ile vergi dairesi arasında, vergi kanunlarının uygulanması nedeniyle doğan uyuşmazlıkların, tarafların karşılıklı görüşme yolu ile daha başlangıçta, ödenecek olan vergi ve ceza miktarı üzerinde mutabakat sağlanarak ortadan kaldırılması, yargısal yol ve usullerin uygulanmasına gerek bırakılmaksızın çözüme kavuşturulması şeklindedir.
Bir tarafta mükellef, diğer tarafta idarenin olduğu uzlaşma sürecinde, tarafların özgür iradelerinin karşılıklı olarak örtüşmesi nihayetinde bir sözleşme ilişkisi bulunduğu kabul edilse bile, bu sözleşme ilişkisinin karşı tarafında yer alan idari otorite gereği uzlaşma, bilindik özel hukuk sözleşmelerinden farklılıklar içererek bazı özel düzenlemelere sahiptir.
Yazı İçeriği
1. Tarhiyat Öncesi Ve Tarhiyat Sonrası Uzlaşma
2. Uzlaşmanın Konusu ve Kapsamı
3. Uzlaşma Başvurusu ve Uzlaşmanın Şekli
4. Uzlaşma Görüşmelerinin Ertelenmesi / Komisyonun Toplanamaması
5. Uzlaşmanın Kesinliği
6. Uzlaşma ve Cezalarda İndirim
7. Uzlaşılan Vergilerde Gecikme Faizi
8. Ödeme Zamanı
Uygulamada uzlaşma olarak ifade edilen durum, genellikle tarhiyat sonrası uzlaşmadır. Tarhiyat öncesi uzlaşma ise, kanuna daha sonradan eklenmiş olup uygulanacağı haller sınırlı tutulmuştur. Tarhiyat sonrası uzlaşmada mükellef, tarhiyatı yapılan vergi ve ceza ihbarnamesinin kendisine tebliği tarihinden itibaren uzlaşma yoluna başvurabilir.
Tarhiyat öncesi uzlaşmada ise, vergi incelemesinin başlangıcından itibaren, incelemeye dair son tutanağın düzenlenmesine kadar her zaman, hakkında vergi incelemesi yapılan kişi tarafından uzlaşma talebinde bulunulabilir.
Bu yazımızda, “tarhiyat sonrası uzlaşma” esas alınarak açıklamalarda bulunulacaktır.
Konuyla ilgili olarak “Vergi Uyuşmazlıklarında Pişmanlık ve Islah” isimli yazımızı inceleyebilirsiniz.
İkmalen, re’sen veya idarece tarh edilen vergiler ile (kaçakçılık suçu gibi birtakım istisnalar hariç olmak üzere) bunlara ilişkin cezaların tahakkukunda vergi ziyaına sebebiyet verilmesi halinde, mükellef tarafından, aşağıdaki durumların biri veya birkaçının varlığı ileri sürülerek, uzlaşma yoluna başvurulabilir:
Uzlaşma başvurusunun geçerliliği için, vergi ve ceza ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihini takip eden günden itibaren 30 gün içinde, talepte bulunulması gerekmektedir.
Uzlaşma talebi; yetki sınırları dâhilinde, Vergi Dairesi Başkanlığı bulunan yerlerde Vergi Dairesi Uzlaşma Komisyonu’na, Vergi Dairesi Başkanlığı bulunmayan yerlerde Defterdarlık Uzlaşma Komisyonu’na yapılabilir. Mükellef tarafından bizzat ya da resmi vekâletini haiz vekili tarafından verilecek dilekçe ile uzlaşma başvurusu yapılabileceği gibi, başvuru dilekçesinin taahhütlü posta yolu ile gönderilmesi de mümkündür.
Başvurunun süresi içerisinde yetkili komisyona yapıldığının tespit edilmesi halinde, uzlaşma görüşmesinin tarihi ve saati ile yapılacağı yer, komisyon sekreteryası tarafından ve görüşme tarihinden en az onbeş gün önce yazılı şekilde mükellefe bildirilir. Bu bildirimde, uzlaşma görüşmesine mükellefin bizzat katılabileceği veya resmi vekaletini haiz vekilini görevlendirebileceği de belirtilir.
Görüşme günü uzlaşma sağlanır ise, komisyon tarafından nihai teklif tutanağa bağlanır. Uzlaşmanın geçerli olabilmesi ve gerekli işlemlerin tamamlanabilmesi için, dava açma süresinin son günü akşamına kadar, komisyonun nihai teklifinin kabul edildiğine dair mükellef tarafından vergi dairesine dilekçe verilmesi gerekmektedir.
Uzlaşmaya varılamayan vergi ve cezalar için tekrardan uzlaşma talebinde bulunulması mümkün değildir.
Daha önceden mükellefe bildirilmiş olan uzlaşma toplantısı tarihinde, komisyonun toplanamayacağı anlaşılır ise, belirlenen yeni uzlaşma günü mükellefe bildirilir. Bazı hallerdeyse daha ayrıntılı inceleme ve araştırma yapılması için uzlaşma görüşmesinin ertelenmesi söz konusu olabilmektedir. Bu durumda da erteleme tutanağı düzenlenerek, bir sonraki belirlenen yeni uzlaşma toplantısı tarihi mükellefe bildirilir.
Uzlaşma görüşmelerinin başarıyla sonuçlanması halinde, komisyonca uzlaşılan hususları içeren bir tutanak tanzim edilir. Bahsi geçen bu uzlaşma tutanağı kesin nitelikte olmasının yanı sıra, tutanağa bağlanan uzlaşma konuları hakkında dava ve şikayet yoluna başvuru mümkün değildir. Uzlaşma, uzlaşmaya taraf olan idare bakımından da kesin nitelikte olup, uzlaşılan dönem hakkında yeniden inceleme yapılarak cezalı vergi salınamaz ve yeni bir tarhiyat yapılamaz.
Bununla birlikte uzlaşmanın gerçekleşmemesi halinde, gerek mükellef gerekse idare tarafından dava yoluna gidilebilir. Bazı durumlarda, mükellefin aynı vergi ve ceza için önce dava yoluna başvurup, dava süreci başladıktan sonra bu sefer de uzlaşma talebinde bulunduğu görülebilmektedir. Bu gibi hallerde, önce uzlaşma işleminin sonuca bağlanması beklenir ve bu sonuca göre vergi mahkemelerindeki dava süreci değişkenlik gösterebilir.
Açık düzenleme gereği uzlaşmadan yararlanan mükellef, cezada indirim hallerinden yararlanamaz. Bununla birlikte, mükellefin, uzlaşma tutanağı imzalanana kadar uzlaşma talebinden vazgeçtiğini beyan ederek Vergi Usul Kanunu m.376’da yer alan indirim hallerinin uygulanmasını isteme hakkı mevcuttur.
Diğer taraftan, uzlaşma gerçekleşir ise, uzlaşmaya konu vergi, vergi farkı veya vergi ziyaı cezasının %75’inin kanunda belirtilen süreler içinde ödenmesi halinde uzlaşılan vergi ziyaı cezasının %25’i indirilir.
Vergi ziyaı suçu ve cezası konusuna dair daha detaylı bilgi için “Vergi Ziyaı Suçu ve Cezası” başlıklı makalemizi inceleyebilirsiniz.
Uzlaşmanın gerçekleşmesi halinde, uzlaşılan vergi ve vergi ziyaı cezasından ayrı olarak, tarhiyatın ilgili bulunduğu döneme ilişkin normal vade tarihinden başlamak üzere uzlaşma tutanağının imzalandığı tarihe kadar geçen süre için gecikme tazminatı istenmesi de mümkündür. Gecikme tazminatına baz alınacak faiz oranı, Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun uyarınca tespit edilecektir.
Uzlaşmanın gerçekleşmesi halinde uzlaşma konusu yapılan vergi ve cezalar;
Uzlaşma gerçekleşmediği takdirde ise, vergi ve cezanın türüne göre Vergi Usul Kanununun 112. ve 368. maddeleri ile 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27. maddesinin 3 numaralı bendi hükmü çerçevesinde yasal süresinde ödeme yapılmalıdır.
Değerli müvekkillerimiz,
Dünya genelinde yaşanan Koronovirüs (Covid-19) salgını riski nedeniyle, hukuki soru ve sorunlarınız için mobil ve online iletişim kanallarımızı kullanmanızı öneririz.
KİŞİSEL VERİLERİN İŞLENMESİ HAKKINDA
“AYDINLATMA METNİ”
İnternet sitemizi kullanmanız dolayısıyla, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) başta olmak üzere yürürlükteki mevzuat kapsamında birtakım verilerinizin toplanması, saklanması, işlenmesi, aktarılması ve KVKK kapsamına dahil başkaca işlemlerin detayı ve amacı hakkında, veri sorumlusu olarak sizleri bilgilendirmek isteriz.
Genel Bilgiler
İlgili mevzuata göre, “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgidir. “Özel nitelikli kişisel veri” ise kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileridir. İşbu Aydınlatma Metninde, özel ve/veya genel nitelikli olma ayrımı yapılmaksızın, her neviden veri için “Kişisel Veri” ifadesi kullanılacak olup durumun gereğine göre özel nitelikli kişisel verilerin de bu ifade kapsamına dahil edilebileceğini belirtmek isteriz. Keza, internet sitemizi kullanırken size daha efektif hizmet sağlayabilmek adına çerezler, web işaretçileri ve benzeri uygulamaları da kullanabilmekteyiz. Çerez kullanımının durdurulmasını tarayıcı ayarlarınızı değiştirerek her zaman sağlayabilirsiniz. Çerez kullanımının durdurulması, internet sitemizdeki bazı fonksiyonların kullanımını sınırlandırabilecektir.
Kişisel veriler toplandıktan sonra silme, yok etme ya da anonim hale getirme işlemlerine kadar olan süreçte gerçekleştirilen elde etme, kaydetme, depolama, muhafaza etme, değiştirme, yeniden düzenleme, açıklama, aktarılma, sınıflandırılma ya da kullanılmasını engelleme ve sair kapsamda veriler üzerinden gerçekleştirilen her türlü işlem ise KVKK kapsamında “kişisel verilerin işlenmesi“ olarak değerlendirilmektedir.
Kişisel veri veya özel nitelikli kişisel veri tanımına uygun bilgilerinizi Kulaçoğlu Hukuk Bürosu (Veri Sorumlusu) olarak bizimle paylaşmanız durumunda, onay kutucuğunu işaretleyerek bu verilerinizin işlenmesi için açık rıza verdiğinizi belirtmek isteriz.
Kişisel Verilerin Toplanması ve Hukuki Sebepleri
İnternet sitemizi kullanırken birtakım kişisel verilerinizi, Veri Sorumlusu sıfatımız ile bizimle paylaşmanızı talep edebilmekteyiz. İşbu kişisel verileriniz fiziksel olarak sözlü veya yazılı şekilde toplanabileceği gibi, elektronik ortamda da toplanabilir. Keza, kişisel verileriniz, Veri Sorumlusu sıfatıyla doğrudan tarafımızca toplanabileceği gibi, Veri Sorumlusu adına veri işleyen gerçek veya tüzel kişiler tarafından veya ifa ettiğimiz iş ve hizmetin bir gereği olarak destek aldığımız ulusal/uluslararası kişi ve kuruluşlar ile diğer 3.kişiler tarafından, sayılanlarla sınırlı olmamak üzere, internet sitemiz, blog mesajları, iletişim formları, iş/staj ve sair başvuru formları, bilgi formları, video konferans ve/veya online hukuki danışmanlık hizmeti esnasında kaydedilebilen ses ve/veya video kayıtları, telefon görüşmesi ve/veya telekonferans esnasında kaydedilebilen ses kayıtları, kısa mesajlar, WhatsApp, sosyal medya vs kanallarıyla gerçekleştirilenler başta olmak üzere her türlü iletişim kanalları aracılığı ile toplanabilmektedir. Bu verileriniz elektronik ya da internet tabanlı araçlar ve sair vasıtalar kullanılarak otomatik yöntemlerle elde edilebildiği gibi, tarafımıza sunduğunuz formlar, sözleşmeler, bildirimler, adli veya idari merci kararları gibi yöntemlerle de elde edilebilmektedir.
Kişisel Verilerin İşlenme Amacı ve Aktarımı
Kişisel verileriniz, yürürlükteki ilgili mevzuat uyarınca, hukuka, iyi niyet ve dürüstlük kurallarına uygun, doğru ve güncel olarak, belirli, açık ve meşru amaçlarla ve bu amaçlarla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olarak işlenmekte olup ilgili mevzuatta öngörülen ve işlendikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilmektedir.
KVKK uyarınca, Veri Sorumlusu olarak bizimle paylaşmış olduğunuz kişisel verileriniz, yerine getirmekte olduğumuz her türlü hizmet ve faaliyet amaçlarımız ile gerektiğinde işe/staja alım süreçleriyle bağlantılı ve ölçülü olarak söz konusu hizmetlerden faydalanmanız, hak ve menfaatlerinizin korunması ve sair amaçlar ile KVKK ve yasal düzenlemelere uygun olarak işlenebilecek, hizmetlerimiz kapsamında ve ilgili mevzuata uygun olarak UYAP sistemi başta olmak üzere, adli, idari vb. kurumlara ve/veya yetkili kıldıkları kişi ya da merciler ile somut olayın şartlarına göre yurtdışında olup olmamasından bağımsız olarak ilgili üçüncü kişi ve kurumlara aktarılabilecek ve ilgili mevzuatta belirlenen süreler boyunca saklanıp gerekli işlemlere tabi tutulabilecektir.
Ağ Sunucusu Veri Günlüğü
İnternet sitemize giriş yapmanızın kaçınılmaz bir sonucu olarak, veri günlüğü olarak tanımlanan ve aşağıda listelenmiş olan verileriniz, ağ tarayıcınız tarafından internet sunucumuza otomatik olarak aktarılmakta ve onayınız aranmaksızın veri günlüğü kayıtlarına kaydedilmektedir:
Veri günlüğü internet sitemizin sizin için daha kullanışlı hale getirilebilmesi amacıyla istatistiki bilgi sağlamak için kullanılmakta olup, takiben derhal silinir.
Kişisel Verilerin Güvenliğinin Sağlanması İçin Alınan Tedbirler
6698 Sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanun’un ilgili maddesine uygun olarak, kişisel veri güvenliğinizin sağlanması için hukuka aykırı olarak işlenmelerini ve erişilmelerini önlemek ve muhafazalarının sağlamak amacıyla gerekli teknik ve idari tedbirler Veri Sorumlusu olarak tarafımızca alınmaktadır.
Veri Sahibinin Hakları
Kişisel veri sahipleri KVKK uyarınca aşağıda yer alan haklara sahiptir:
Yukarıda belirtilen hakların kullanımıyla veya genel olarak Aydınlatma Metnimizle alakalı daha detaylı bilgi talepleriniz için “İletişim” sayfamızdan ulaşılabileceğiniz “İletişim Formu” aracılığıyla veya ıslak imzalı olarak “Esentepe Mah. Eser İş Merkezi B Blok Kat:8 No:63 Şişli/İstanbul/Türkiye” adresine ulaştırmanız ya da info@kulacoglu.av.tr e-posta adresine konu kısmında “Kişisel Veri Bilgi Talebi” ifadesi ile iletebilirsiniz.
Kişisel veri sahipleri olarak, haklarınıza ilişkin taleplerinizi Kulaçoğlu Hukuk Bürosu’na yukarıdaki şekillerde iletmeniz durumunda talebiniz, niteliğine göre en kısa sürede sonuçlandıracaktır. İlgili işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi durumunda, Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nca belirlenen tarifedeki ücret, Kulaçoğlu Hukuk Bürosu olarak tarafınızdan tahsil edilecektir.