
Değerli müvekkillerimiz,
Dünya genelinde yaşanan Koronovirüs (Covid-19) salgını riski nedeniyle, hukuki soru ve sorunlarınız için mobil ve online iletişim kanallarımızı kullanmanızı öneririz.
İşyeri açma ve çalışma ruhsatı; ruhsat alarak işyeri açmak ve çalışmak için engeli bulunmayan işyerine verilen izindir. Mevzuatta öngörülen koşulları taşımayan işyerlerinin ruhsat talepleri, yetkili idareler tarafından reddedilmektedir. Şartları taşıdığı halde işyeri ruhsatı talebinin reddedilmesi halinde, ilgililer tarafından iptal davası açılması mümkün olabilmektedir. Bahse konu idari işlemin iptali davasından görevli ve yetkili mahkeme, ret kararını veren idarenin bağlı bulunduğu yerdeki İdare Mahkemeleridir.
Yazı İçeriği
1. İşyeri Açma Ruhsatı
2. Ruhsat Başvuru Süreçleri
3. Ruhsat Talebinin Reddi Kararlarına Karşı Dava Yolu
4. Ruhsat Talebinin Reddi Kararının İptali Davasında Görevli ve Yetkili Mahkeme
5. Ruhsat Talebinin Reddi Kararının İptali Davasında Zamanaşımı
6. Olası Dava Sonuçları
Bu halde ruhsat başvurusu reddedilen ilgililerin işyerlerini açmaları mümkün olmasa da ruhsat talebinin reddi kararına karşı başvurabileceği birtakım yasal yollar mevcuttur.
İşyeri açma ve çalışma ruhsatı, konuda yetkilendirilmiş idari birimler tarafından, mevzuatta açıkça düzenlenen şartları taşıyan işyerlerinin açılması ve çalışma yapması için verilen izindir. Bahse konu şartların neler olduğu, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik kapsamında detaylı bir şekilde düzenlenmiştir.
Bir işyerinin, yetkili idarelerden usulüne uygun alınmış ruhsat olmadan açılması ve çalıştırılması hiçbir şekilde mümkün değildir. Yönetmelikte yer alan yetkili idareler dışındaki meslek kuruluşları ve benzeri yerlerden alınan diğer ruhsat ve belgeler de ilgilinin, Yönetmelik kapsamında ruhsat alma mükellefiyetini ortadan kaldırmamaktadır. Ruhsat olmaksızın açılan ve çalıştırılan işyerlerinin, il özel idaresi ya da belediye gibi yetkili idarelerce kapatılmasına karar verilebilmektedir.
İşyeri Sınıfının Belirlenmesi
Ruhsat işlemlerinin doğru yapılabilmesi için öncelikle işyerinin hangi sınıfa dâhil olduğunun belirlenmesi gerekmektedir. İşyerleri; “gayrisıhhi müesseseler ve sıhhi müesseseler” ile “umuma açık istirahat ve eğlence yerleri” olmak üzere iki ana kola ayrılmaktadır.
Gerekli Belgelerin Tamamlanması
Gerek gayrisıhhi müesseselerin gerek sıhhi müesseselerin ruhsat sahibi olabilmek için gerekli bazı belgeleri tamamlaması gerekir. Bu belgeler, her tip işyeri için farklılık göstermekte olup oldukça detaylı düzenlenmiştir.
Gerekli belgeler, ruhsat alınacak kuruma ve ilçelere göre değişiklik göstermektedir. Belgelerin tam listesinin ilçe belediyelerinden öğrenilmesi mümkündür.
Ayrıca işyeri açılması için gereken şartlar, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğin 5. maddesinde de kapsamlı olarak izah edilmiştir.
Başvuru
Ruhsat başvuruları; ruhsat ve denetim müdürlüğü, ruhsat kontrol servislerinden alınabilecek başvuru formları doldurularak ve gerekli belgeleri eksiksiz tamamladıktan sonra yapılmaktadır. Örneğin, “Yapı Kullanma İzin Belgesi Talebinin Reddi ve İptal Davası” yazımızda anlatılan yapı kullanma izin belgesi, işyeri ruhsatı başvuru sürecinde ibrazı istenebilen belgelerden biridir. Diğer taraftan, ruhsat başvurusu almaya yetkili olan idari makam, şahsın bağlı olduğu ilçenin belediyesinin ruhsat ve denetim müdürlüğüne bağlı ruhsat kontrol servisidir. İşyerinin adresi belediye sınırları dışında kalıyorsa, il özel idarelerine ruhsat başvurusunda bulunulması gerekecektir. Eksiksiz alınan belgeler karşılığında görevli memur “alındı belgesi” düzenleyerek başvurana iletir.
İşyerinin Kontrol Edilmesi
Ruhsat kontrol servisi yetkilileri, işyerine ruhsat almak isteyen kişi tarafından teslim edilen belgeleri öncelikle ön incelemeden geçirmektedir. Dosyalarında problem olmayan başvurular ise ruhsat kontrol yetkilileri tarafından ruhsat kontrol komisyonuna teslim edilmektedir.
Ruhsat kontrol komisyonunun görevi, teslim aldığı belgeleri, söz konusu işyerinin ilgili mevzuatlar açısından uygunluğunu kontrol etmektir.
Ancak umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinde, ruhsat ve denetim müdürlüğü ruhsat kontrol komisyonunun kontrolünden önce, ilgili emniyet müdürlüğüne görüş sorulmaktadır. Emniyet müdürlüğüne görüş sormaya yetkili olan kişi, ruhsat başvurusunu alan ruhsat servisinin yetkilisidir. Emniyet müdürlüğünce yapılacak incelemeler nihayetinde, söz konusu işyerinin asayiş ve güvenlik yönünden uygun olduğu belirlenirse başvuru, ruhsat ve denetim müdürlüğüne bildirilmektedir.
Ruhsatın Kesinleşmesi
Ruhsat kontrol komisyonu tarafından kontrol edilen işyerinde, herhangi bir sorun tespit edilmezse işyeri açma ve çalışma ruhsatı kesinleşmektedir.
Ruhsat işlemi tamamlanan işyerlerinin, faaliyetlerine başlaması mümkündür. İleriki dönemlerde, işyerine yeni ortak alınması durumunda ya da bir ortağın ayrılması durumunda yeniden ruhsat çıkarılması gerekli değildir. Ancak işyerinin başka bir adrese nakledilmesi durumunda yeniden ruhsatlandırma yapılması gerekecektir. Faaliyet konusu ve adres değişmeksizin işyerinin devri halinde, devralan kişinin başvurusu üzerine devralan kişi adına yeniden ruhsat düzenlenecektir. Yeni ruhsat düzenlenirken ruhsat dosyasındaki bilgi ve belgeler esas alınmaktadır. Ayrıca işyeri sahibinin ölümü durumunda, yeni ruhsat düzenlenmeksizin mirasçılar için eski ruhsatın kullanmaya devam edebilecektir.
Alınan ruhsatların, işyerinde herkesin görebileceği şekilde asılması gerekmektedir.
Kişinin, ait olduğu faaliyet konusu altında işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilmesine yönelik yaptığı başvurusu, gerekli tüm belge ve evraklar sağlanmasına rağmen idare tarafından reddedilebilmektedir. Ruhsat başvurusunun reddedilmesi halinde, verilen ret kararının gerek usuli (şekilsel) gerekse esasa ilişkin çeşitli gerekçelerin varlığı halinde, hukuka aykırı olduğundan bahisle iptali talep edilebilir. Uygulamada, idarenin takdir yetkisini keyfi kullanması, gerekli inceleme ve araştırma yapılmaksızın veya herhangi bir neden olmaksızın karar verilmesi gibi hukuka aykırılıklara sıkça rastlanabilmektedir.
İşyeri açma ve çalışma ruhsatı verilmesine yönelik yapılan başvurunun idarece reddine ilişkin işlem, bir idari işlem niteliğindedir. Bir idari işlemin hukuka uygunluğunun yargı yoluyla denetlenmesi, ancak açılacak olan iptal davaları ile mümkün olmaktadır.
Konu ile ilgili detaylı bilgi için “İdari İşlemlere İtiraz ve İptal Davası” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.
Bu halde ilgililer tarafından ret işleminin iptali için açılacak olan iptal davasında, ilgililerin, ruhsat başvuru yazışmaları ve ellerindeki tüm bilgi ve belgeleri eklemesi gerekmektedir. Söz konusu davada, hukuka aykırılık iddiasıyla dava konusu edilen idari işlem dolayısıyla menfaatlerinin ihlal edildiğini ileri sürenler, ruhsat talebinin reddi kararının iptalini talep edebilirler.
İdari işlem niteliğindeki ruhsat talebinin reddi işlemine karşı, ret kararını veren idarenin bağlı bulunduğu yerdeki idare mahkemeleri görevli ve yetkilidir.
Ruhsat başvurusunun reddedilmesi halinde, söz konusu idari işlemin hukuka uygun olmadığını iddia eden kişilerin, ret kararının ilgilisine tebliğinden itibaren altmış gün içerisinde dava açmaları gerekmektedir.
İdari uyuşmazlıklarda dava açma süresi, idare tarafından ilgiliye yazılı bildirimin yapıldığı, başka bir deyişle, işlemin ilgilisine tebliği edildiği tarihten itibaren işlemeye başlamaktadır.
Açılacak iptal davası sonucunda, dava konusu ret işleminin iptaline karar verilmesi halinde, mahkeme tarafından verilen kararlar geçmişe yürür. Başka bir deyişle, ret işlemi hiç yapılmamış gibi kabul edilerek tüm sonuçları ile birlikte ortadan kalkar. Böylece mahkeme kararı neticesinde, işyeri sahibi işyeri açma ruhsatı alabilecek ve faaliyet gösterebilecektir.
Ancak unutulmamalıdır ki, ilgili makamların; iskânı alınmamış, mevzuatta belirlenen usul ve şartları yerine getirmeyen mevzuata aykırı olarak işyeri açmak isteyen ve yine mevzuatlara aykırı bir şekilde faaliyetleri sürdüren işyerlerine ruhsat vermeme hakkı mevcuttur.
Yapı inşaatına başlamak için gereken yapı ruhsatı talebinin reddine ilişkin detaylı bilgi için “Yapı Ruhsatı Talebinin Reddi Kararına İtiraz ve Dava Yolu” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.
Değerli müvekkillerimiz,
Dünya genelinde yaşanan Koronovirüs (Covid-19) salgını riski nedeniyle, hukuki soru ve sorunlarınız için mobil ve online iletişim kanallarımızı kullanmanızı öneririz.
KİŞİSEL VERİLERİN İŞLENMESİ HAKKINDA
“AYDINLATMA METNİ”
İnternet sitemizi kullanmanız dolayısıyla, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) başta olmak üzere yürürlükteki mevzuat kapsamında birtakım verilerinizin toplanması, saklanması, işlenmesi, aktarılması ve KVKK kapsamına dahil başkaca işlemlerin detayı ve amacı hakkında, veri sorumlusu olarak sizleri bilgilendirmek isteriz.
Genel Bilgiler
İlgili mevzuata göre, “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgidir. “Özel nitelikli kişisel veri” ise kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileridir. İşbu Aydınlatma Metninde, özel ve/veya genel nitelikli olma ayrımı yapılmaksızın, her neviden veri için “Kişisel Veri” ifadesi kullanılacak olup durumun gereğine göre özel nitelikli kişisel verilerin de bu ifade kapsamına dahil edilebileceğini belirtmek isteriz. Keza, internet sitemizi kullanırken size daha efektif hizmet sağlayabilmek adına çerezler, web işaretçileri ve benzeri uygulamaları da kullanabilmekteyiz. Çerez kullanımının durdurulmasını tarayıcı ayarlarınızı değiştirerek her zaman sağlayabilirsiniz. Çerez kullanımının durdurulması, internet sitemizdeki bazı fonksiyonların kullanımını sınırlandırabilecektir.
Kişisel veriler toplandıktan sonra silme, yok etme ya da anonim hale getirme işlemlerine kadar olan süreçte gerçekleştirilen elde etme, kaydetme, depolama, muhafaza etme, değiştirme, yeniden düzenleme, açıklama, aktarılma, sınıflandırılma ya da kullanılmasını engelleme ve sair kapsamda veriler üzerinden gerçekleştirilen her türlü işlem ise KVKK kapsamında “kişisel verilerin işlenmesi“ olarak değerlendirilmektedir.
Kişisel veri veya özel nitelikli kişisel veri tanımına uygun bilgilerinizi Kulaçoğlu Hukuk Bürosu (Veri Sorumlusu) olarak bizimle paylaşmanız durumunda, onay kutucuğunu işaretleyerek bu verilerinizin işlenmesi için açık rıza verdiğinizi belirtmek isteriz.
Kişisel Verilerin Toplanması ve Hukuki Sebepleri
İnternet sitemizi kullanırken birtakım kişisel verilerinizi, Veri Sorumlusu sıfatımız ile bizimle paylaşmanızı talep edebilmekteyiz. İşbu kişisel verileriniz fiziksel olarak sözlü veya yazılı şekilde toplanabileceği gibi, elektronik ortamda da toplanabilir. Keza, kişisel verileriniz, Veri Sorumlusu sıfatıyla doğrudan tarafımızca toplanabileceği gibi, Veri Sorumlusu adına veri işleyen gerçek veya tüzel kişiler tarafından veya ifa ettiğimiz iş ve hizmetin bir gereği olarak destek aldığımız ulusal/uluslararası kişi ve kuruluşlar ile diğer 3.kişiler tarafından, sayılanlarla sınırlı olmamak üzere, internet sitemiz, blog mesajları, iletişim formları, iş/staj ve sair başvuru formları, bilgi formları, video konferans ve/veya online hukuki danışmanlık hizmeti esnasında kaydedilebilen ses ve/veya video kayıtları, telefon görüşmesi ve/veya telekonferans esnasında kaydedilebilen ses kayıtları, kısa mesajlar, WhatsApp, sosyal medya vs kanallarıyla gerçekleştirilenler başta olmak üzere her türlü iletişim kanalları aracılığı ile toplanabilmektedir. Bu verileriniz elektronik ya da internet tabanlı araçlar ve sair vasıtalar kullanılarak otomatik yöntemlerle elde edilebildiği gibi, tarafımıza sunduğunuz formlar, sözleşmeler, bildirimler, adli veya idari merci kararları gibi yöntemlerle de elde edilebilmektedir.
Kişisel Verilerin İşlenme Amacı ve Aktarımı
Kişisel verileriniz, yürürlükteki ilgili mevzuat uyarınca, hukuka, iyi niyet ve dürüstlük kurallarına uygun, doğru ve güncel olarak, belirli, açık ve meşru amaçlarla ve bu amaçlarla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olarak işlenmekte olup ilgili mevzuatta öngörülen ve işlendikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilmektedir.
KVKK uyarınca, Veri Sorumlusu olarak bizimle paylaşmış olduğunuz kişisel verileriniz, yerine getirmekte olduğumuz her türlü hizmet ve faaliyet amaçlarımız ile gerektiğinde işe/staja alım süreçleriyle bağlantılı ve ölçülü olarak söz konusu hizmetlerden faydalanmanız, hak ve menfaatlerinizin korunması ve sair amaçlar ile KVKK ve yasal düzenlemelere uygun olarak işlenebilecek, hizmetlerimiz kapsamında ve ilgili mevzuata uygun olarak UYAP sistemi başta olmak üzere, adli, idari vb. kurumlara ve/veya yetkili kıldıkları kişi ya da merciler ile somut olayın şartlarına göre yurtdışında olup olmamasından bağımsız olarak ilgili üçüncü kişi ve kurumlara aktarılabilecek ve ilgili mevzuatta belirlenen süreler boyunca saklanıp gerekli işlemlere tabi tutulabilecektir.
Ağ Sunucusu Veri Günlüğü
İnternet sitemize giriş yapmanızın kaçınılmaz bir sonucu olarak, veri günlüğü olarak tanımlanan ve aşağıda listelenmiş olan verileriniz, ağ tarayıcınız tarafından internet sunucumuza otomatik olarak aktarılmakta ve onayınız aranmaksızın veri günlüğü kayıtlarına kaydedilmektedir:
Veri günlüğü internet sitemizin sizin için daha kullanışlı hale getirilebilmesi amacıyla istatistiki bilgi sağlamak için kullanılmakta olup, takiben derhal silinir.
Kişisel Verilerin Güvenliğinin Sağlanması İçin Alınan Tedbirler
6698 Sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanun’un ilgili maddesine uygun olarak, kişisel veri güvenliğinizin sağlanması için hukuka aykırı olarak işlenmelerini ve erişilmelerini önlemek ve muhafazalarının sağlamak amacıyla gerekli teknik ve idari tedbirler Veri Sorumlusu olarak tarafımızca alınmaktadır.
Veri Sahibinin Hakları
Kişisel veri sahipleri KVKK uyarınca aşağıda yer alan haklara sahiptir:
Yukarıda belirtilen hakların kullanımıyla veya genel olarak Aydınlatma Metnimizle alakalı daha detaylı bilgi talepleriniz için “İletişim” sayfamızdan ulaşılabileceğiniz “İletişim Formu” aracılığıyla veya ıslak imzalı olarak “Esentepe Mah. Eser İş Merkezi B Blok Kat:8 No:63 Şişli/İstanbul/Türkiye” adresine ulaştırmanız ya da info@kulacoglu.av.tr e-posta adresine konu kısmında “Kişisel Veri Bilgi Talebi” ifadesi ile iletebilirsiniz.
Kişisel veri sahipleri olarak, haklarınıza ilişkin taleplerinizi Kulaçoğlu Hukuk Bürosu’na yukarıdaki şekillerde iletmeniz durumunda talebiniz, niteliğine göre en kısa sürede sonuçlandıracaktır. İlgili işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi durumunda, Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nca belirlenen tarifedeki ücret, Kulaçoğlu Hukuk Bürosu olarak tarafınızdan tahsil edilecektir.
Merhaba hali hazırda çalışan bir oto yıkama devir alacağız fakat buranın ruhsatı yok ve alınamıyor oto yıkamanın bulunduğu yer ise iş merkezinin yer altı otoparkında otopark depo olarak kullanılıyor 8-10 bölüm olacak şekilde bölünmüş iş merkezinde bulunan dükkanlar için depo olarak kiraya verilmiş biz bu oto yıkama için nasıl ruhsat alırız.
Teşekkürler
Merhaba, Ben 2011 yılında 4 bloklu sitede ve 16 dairelik apartman dairesinde emlak işleri yapmak üzere belediyeden ruhsatımı aldım ve işime başladım. Geçen süre içinde herhangi bir olumsuz durum yaşanmamasına rağmen değişen oturanlar ve site yönetimi mesken olarak kayıtlı gayrimenkul olması ve ayrı ayrı binalarda bulunan işyerlerin çıkarılması talebiyle belediyeye başvurmuş bu başvurunun neticesi olarak belediye tarafıma verilen ruhsatı iptal etmek için 15 günlük evrak tamamlama süresi vermiş ve tarafıma ihtar yapmıştır. Şimdi hukukta kazanılmış haklar diye çok duyduğum o güzel söz ne olmuştur ve acaba benim haklarım nelerdir. Yardımcı olursanız çok sevinirim çünkü bu sorunu danışabilecek güvenilir kaynak olarak size güvenebildim.
Apartmanimizin hemen yanında sera olarak çalıştırılan yeri lokantaya çevirdiler ve düğün, nişan vb organizasyonlar yapip bize rahatsızlık vermeye başladılar. Zabıtaya sikayet etmemize rağmen bir sonuç alamadık. İşletmenin eğlence organizasyonları icin ruhsatı var mi yok mu nasil öğrenebiliriz? Böyle bir ruhsatları varsa bu ruhsatı iptali için ne yapabiliriz?
Öncelikle merhaba apartmanımızın zemin katında bulunan işyeri apartmanımizın ortak kullanım alanına el atarak üstü sandvic panel yanları alimünyumdan pencere yaparak yani işyerini uzatarak yapı kayıt belgesi almıştır,ayrıca onanmıs mimari projede müdahele ettiği alan ortak kullanım alanı gözüküyor.yapı kayıt belgesini mahkeme yolu ile iptal ettirebilirmiyiz. Teşekkürler
Öncelikle iyi çalışmalar babam kahve devir aldı burası 2005 yılından beri kahve olarak çalışıyor bizde vergi kaydımızı aldık belediyeye ruhsat için başvurduk bütün evrakları verdik imara yazı yazmışlar camiye yakın olduğu için vermek istemiyorlar ama bız ruhsatı almadan önce ruhsat masasına sorduk cami engel deyil okul dersane kreş varsa engel olur dediler eyer ruhsat vermezlerse mahkemeye verebilirmiyiz iyi çalışmalar.
ruhsat başvurusunu bulunmadan önce eski faal emlak ruhsatımla önce bilği aldım.emlak ruhsatımı kapattırım kuyumcu ruhsatı almak istiyorum bi yöneltmelik var dükkanın içerde ve arada olması sıkıntı olurmu diye sordum herhangi bi olumsuz yönetmelik yok başvur bakalım dendi.başvurdum ilk gelmişler kapı kapalı diye tam tespit yapamamışlar 2 gün sonra tekrar gelindi kapı açık olsun diye telefonla bilği verildi.tespit yapıldı kuyumculuk yetkim olmadığı için altın falan koymamıştım koy malzemeni vereyim dendi müdür tarafından şuanda alma yetkim yok.emitasyon falan koy göreyim dendi.emitasyon koydum bazı yazılarıda elimle yazmıştım a4 kagıdına başkan devreye girdi bu olmaz elle yazmışın dedi bende düzeltim bakın dedim fotosunu çekip renkli çıktı aldım gösterdim.bu seferde senin dükkan arada konuşalım sana cevap verelim dedi başkan.ertesi gün emniyetden görüş isteyeceğiz dendi.emniyete gidiyorum bizlik bişey yok ilk kuyumcuk için bizde bilği istiyorlar ozaman market açılırken bize sorsunlar oldu alacak dendi.sonra telefon geldi başkan olmaz dedi diye cevap geldi.bi yazı yazın bana diye 2 sefer yazı yazdım 2 ay geçti aradan 2 .yazımdan sonra aradı halkla ilşkiler açık adres istedi bende mail atabirsiniz tamam doru atalım dendi cevap yazısı olumsuz gelirse idare mahkemeye başvursam davaya kazanırmıyım.saygılarımla.
iyi günler.aynı binada playstation cafe ,fitnes salonu 3 tane kafe olmasına rağmen belediye sürücü kursu var gerekçesiyle ruhsat vermiyor.Mevcut playstation cafe sürücü kursundan sonra açıldı ve hemen dibinde.Bizim açtığımız yer sırt tarafında.Fitnes salonu ve diğer kafeler varken bize ruhsat vermemeleri hakkında nasıl bir yol izlemeliyiz.Teşekkürler.
Iyi gunler. Sehir icerisine oto ekspertiz acmak istiyoruz. Nace kodumuz; 71 20 12 sozlu olarak basvurumuzu red ettiler ve actirmayacaklarini belirttiler. Bilindigi uzere isletmemizde oto tamir yada bakim sok tak vs yapilmamakta ve sadece kontrol islemleri gerceklesmekte. Bu konuda bize nasil destek saglarsiniz ve nasil bir yol izlemeliyoz
Emekli olduğumdan dolayı iş yerimi oğluma devrettim vergi ve esnaf sicil adına kayıtlı fakat iş yeri açma ruhsatı benim adıma yeni ruhsat almamız gerekirmi yoksa böyle devam edebilirmiyiz .bilgileriniz için teşekkür ederim